Українська мова


Інтегрований урок з української мови та географії (6клас)


Лінгвістичне змагання

6клас

Тема: Подорож до семи чудес України. Узагальнення знань з теми прикметник.
Мета: узагальнити та систематизувати знання з теми «Прикметник»; розвивати логічне та критичне мислення; уміння аргументувати свої думки, комунікативні здібності; формувати національну свідомість, толерантне ставлення до однокласників, культурологічні компетентності, духовно зорієнтований світогляд, життєстверджувальні компетентності; виховувати шанобливе ставлення до культурних надбань людства.
Обладнання: кросворд «Прикметник»,  аркуші-протоколи,презентація  «Сім чудес України», аудіозаписи сучасних українських пісень, буклети із завданнями.
Тип уроку: узагальнення  та систематизація знань.
Методи та прийоми: колективна робота ,робота в  групах, «Мозковий штурм», проблемно-пошуковий метод.

     Буває, часом сліпну від краси,
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,-
Оці степи, це небо, ці ліси,
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе як є – дорога, явори,
Усе моє, все зветься – Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
Що хоч спинись і з Богом говори.
Ліна Костенко

Перебіг уроку
I.Установчо-мотиваційний етап
Я бажаю вам протягом уроку ввібрати у своє серце тепло душі, у голови – знання, а у власне мовлення - кришталеву чистоту. Перед вами лежать сердечка – як символ любові до України, до ближнього. Напишіть один одному побажання щодо нашого уроку.
II.Узагальнення та систематизація вивченого
А зараз я ознайомлю вас з маршрутом нашої подорожі. Всі ви знаєте чудово про сім чудес світу, але значна частина людей навіть не підозрює, що існує і сім чудес України. Україна дуже багата на архітектурні пам’ятки країна, тож це і не дивно. Але перш ніж вирушити в подорож, повторимо, що ми знаємо про цю частину мови? (робота з кросвордом )
Тож сьогодні ми віртуально побуваємо з вами в семи куточках України.
1 зупинка – Софія Київська (Київ)
Стоїть вона на фоні небозводу,
Од сяйва аж хмеліє голова,
Як велич українського народу,
Як його мудрість, сила і слова.
О, як багато знала ти , Софіє,
І скільки перебачила катів,
Та встала, та визріла як мрія,
І світ навкіл тебе помолодів.
Звеличена ще Мудрим Ярославом,
У сяєві проміння, а не в млі,
Русі великій на добро і славу
Десятий вік стоїш ти на землі.
Завдання: виписати прикметники, дібрати до них спільнокореневі слова.
2 зупинка – Києво-Печерська  лавра  (Київ)
Ось Києво-Печерська лавра стала,
Це пам’ятка духовності, тепла.
Попросимо усі, щоб Божа Матір
І нас, і Україну берегла…
Завдання: «Спостережливе око»
Розподілити подані словосполучення за розрядами прикметників:
1 група: ослячі вуха, осляча впертість, баранячий ріг, баранячий кожух, лебедина подушка, лебедина вірність, яструбині крила, яструбина злість,вовчий апетит, качиний ніс, качині повадки.
2 група: ведмежа послуга, дитячий майданчик, дитяча цікавість, дерев’яний голос, дерев’яний стіл, золоте серце, скляний посуд, скляні очі, кам’яна душа, залізна воля, залізний дах.
3 група: сердечні стосунки, шкіряна сумка, пташине молоко, рідна земля, колючий дріт, міський транспорт, Михайлів зошит, соснова шишка,хлібний квас, журнальний столик.
3 зупинка – Хортиця (Запорізька область)- (повідомлення учениці)
«Гра в сніжки»
Скласти слово. Один за одним називати ознаки до цього слова
О Р Ц Я Х Т И
4 зупинка – заповідник «Кам’янець» (Хмельницька область) (повідомлення учня)
«Озеро перетворень»
Утворити усі можливі форми ступенів порівняння прикметників:
1 група:  дрібний, вдалий;
2 група:  теплий, відомий;
3 група:  глибокий, голосний.

5 зупинка – парк «Софіївка» (Черкаська область)
Під Уманським небом ясним і високим,
Чудова «Софіївка» радує нас.
Я так, як і кожен, знаходжу в ній спокій,
Гортаю вчорашній і нинішній час.
Софіївка _ це неповторне чудо:
Алеї, гроти, статуї та арки.
З усіх куточків світу їдуть люди
Побачити красу і велич парку.
(М.Малиновський)

Знайти в тексті прикметники, виконати морфологічний розбір двох прикметників.
6 зупинка – Хотинська фортеця (Чернівецька область)  
Вправа « Антивірус»
Спишіть словосполучення, вставляючи в прикметники необхідні суфікси. Поясніть їх написання.
Рож_а стрічка, тон_кі павутинки, велич_і хмари, блиск_і хвилі, грудн_ий день, взутт_й магазин, верб_а гілка, коричн_е пальто, поль_а стежка, дощ_а калюжа, молоде_ий запал, син_й колір, житт_ий досвід, бой_ий шлях, запорі_і козаки.

7 зупинка – Херсонес Таврійський (Севастополь,Крим)
Крим. Море. Камінь. Херсонес.
Диск сонця – тятива нап’ята.
Ти, мов дитя, чекаєш свята,
А навкруги – суціль прогрес.
Тут сірі кам’яні руїни,
Стихія сонця і води,
Які ведуть тебе сюди –
В храм древньогрецької країни.
Вправа «Географ»
Утворіть прикметники від назв країн та їх столиць.
Рефлексія.
Вчитель: Підійшов до кінця урок і скінчилася наша мандрівка.
Підведемо підсумок нашої екскурсії.
- Чи задоволені ви сьогоднішнім уроком? Чи здійснилися ваші очікування?
- Чи дізналися ви чогось нового, чи поповнили свій багаж знань?
- Що найбільше зацікавило вас?
- Яке почуття у вас викликав цей урок?
- Як ви розумієте значення вислову «Берегти, примножувати надбання української культури - обов'язок кожного»?
- Тож, підсумовуючи все сказане вами, можна зробити такий висновок: «Людина, яка не знає минулого свого народу, не варта майбутнього».
Домашнє завдання: підготувати 8–10 запитань з теми «Прикметник»


7клас
Тема: Урок КВК з української мови. Способи дієслів.
Мета: узагальнити та систематизувати знання семикласників про дієслово, його граматичні ознаки; Формувати вміння знаходити способові форми дієслова, виховувати шанобливе ставлення до природи, любов до всього прекрасного, що нас оточує.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок (урок КВК).
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Зробили до знань ми ще один крок.
В країну прекрасну, країну чудову,
  Що нас так чекає й збагачує мову.
-    Давайте привітаємося з гостями, що завітали до нас на урок. Хочу,
 щоб сьогодні ви були впевнені в собі і задоволені собою. А людина
 лише тоді може бути впевнена в собі, коли досягає певних успіхів,
коли говорить: «Мені це вдалося». Тож бажаю вам сьогодні на уроці
розкрити свої здібності, нехай вам все вдається.
II. Оголошення теми, мети та плану уроку.
-     Сьогодні на уроці ми будемо працювати за таким планом:
• 1. Вивчення нового матеріалу.
2.            Закріплення вивченого.
3.            КВК.
III. Вивчення нового матеріалу. КВК.
1. Самостійна робота з підручником.
-     Відкриваємо свої підручники на ст. 105-110.
-     Ви поділилися на три групи і кожна група обрала собі консультанта.
Завдання для кожної групи вивчити даний вам спосіб дієслова і
 познайомити інших.
-    В кінці уроку всі учні отримають оцінки, всі ваші завдання виконані
 на уроці будуть оцінені максимум 3 балами , які ми занесемо в
 таблицю.
Групи ознайомлюють одна одну з вивченим новим матеріалом.
-         Що означають дієслова дійсного, умовного, наказового способів?
-         На які питання відповідають?
-         За чим змінюються?
2.             Робота з таблицею.
3.             Вибірковий диктант.
-    Міняю завдання в групах. Ті, що вивчали дійсний виписують дієслова
наказового...
1.            Місяченьку! Наш голубоньку! Ходи до нас вечеряти.
2.            Вітре буйний, вітре буйний! Ти з морем говориш. Збуди його, заграй ти з ним, спитай синє море.
3.            Світла зелень розгойдалась, розгулялась, попливла.
4.            Сонце славне, дивне, чудодійне! Без тебе люди не жили б і не цвіли б сади.
5.            Без людської праці вся земля від краю до краю заросла б бур'яном.
-         А тепер для первинного закріплення вивченого матеріалу наші групи стануть командами, а консультанти - капітанами . І дальше наш урок ми будемо проводити у формі КВК.
-         Як розшифровується КВК?
1.   Лінгвістична розминка.
-    На домашнє завдання вам було виписати по два прислів'я. Перед
вами завдання одна команда зачитує всі інші слухають, знаходять
дієслова і називають в якому способі вони вжиті.
2.   Мовознавча розминка.
-    Перед вами на листочках запитання,вам потрібно дати відповіді на
кожне запитання.
3.   Конкурс спритних.
-    На дошці записано слова, командам потрібно від поданих дієслів
 утворити способові форми.
I    команда - Наказовий Летіти
II     команда - Умовний Стежити
Ill команда-Дійсний Класти
Глянути
Казати
Мріяти
4. Конкурс - гра «Дивись - не помились».
-    Перед вами карточки синього та червоного кольорів. Синя карточка -
так. Червона-ні.
Я зачитую ряд дієслів одного зі способів, якщо дієслово належить до цього способу підіймаєте синю картку, ні червону.
1.   Дієслова дійсного способу:
Будую, збудували, будуватиме, будував би, будуй.
2.   Дієслова умовного способу:
Збирай, збирав би, збирайте, назбирала б, збиратиму.
3.   Дієслова наказового способу:
Милувалися, милуйтеся, помилуйтеся, помилувалися б.
5.Поетична мозаїка.
-    Скласти сенкан на тему «Осінь» використовуючи дієслова різних
 способових форм.
6. Конкурс капітанів.
1.   Продовжіть прислів'я дієсловами.
A)  Якби знав, де впадеш, то...
Б) Коли б кізка не скакала, то і ніжку...
B)  Книга вчить, як на світі...
Г) Як дбаєш, так і...
Д) Хочеш їсти калачі,...
Е) Було б бажання, а розум...
2.   Поставте дієслова у формі:
I особи мн. -лізти, сидіти, спати.
II особи мн. -лагодити, вивозити, дозволити
В умовному способі - зустріти, уникнути, сказати.
З. До   поданих   слів   дібрати   слова-антоніми   у   тій   же   формі наказового способу.
Ховай, змочи, внось, входь, згадуй, викинь.
7. Конкурс кмітливих.
-     Зараз ми з вами попробуємо відгадати кросворд. За кожне відгадане
слово ви отримаєте 1 бал.
1.            Синонім до слова знайти.
2.            Сприйняти щось написане, надруковане.
3.            Закінчити щось розповідати.
4.            Сприйняти розумом щось.
5.            Синонім до слова довідатись.
6.            Встановити вагу якого-небудь вантажу.
7.            Український відповідник до російського слова бросить.
8.            Звернутися до кого - небудь із вітанням.
9.            Антонім до слова ввійти.
IV.  Підсумок уроку.
-     Для того, щоб перевірити, чи засвоїли ви тему «Способи дієслів».
Складіть речення про осінь і використане дієслово в даній
 способовій формі розберіть як частину мови.
V.  Домашнє завдання.

Написати твір - мініатюру «Симфонія осені».

Немає коментарів:

Дописати коментар