І. Вимоги до мовлення учнів
Будь-яке висловлювання учнів в усній і письмовій формі (розгорнуту відповідь на певну тему, доповідь, опис фізичного або хімічного досліду, рецензію на відповідь товариша і т. ін.) слід оцінювати, враховуючи його зміст, логічну побудову і мовне оформлення.
Учні повинні вміти:
- говорити або писати на задану тему;
- добирати найсуттєвіші факти і відомості для розкриття теми й основної ідеї висловлювання;
- викладати матеріал логічно й послідовно (встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між фактами і явищами, робити необхідні узагальнення і висновки);
- правильно й точно користуватися мовними засобами для оформлення висловлювання;
- будувати висловлювання у певному стилі (розмовному, науковому, публіцистичному та ін.) залежно від мети та ситуації спілкування (на уроці, зборах, екскурсії, в поході і т. ін.);
- відповідати чітко, з додержанням логічних наголосів, пауз і правильної інтонації;
- оформляти будь-які письмові висловлювання акуратно
- додержанням орфографічних та пунктуаційних норм.
Грамотно оформленим слід вважати висловлювання, в якому учень додержується
- правил вимови і наголосу;
- правил вживання слів відповідно до їх значення й особливостей використання в різних стилях мови;
- правил утворення і зміни слів, а також утворення словосполучень і речень відповідно до вимог граматики;
- правил орфографії і пунктуації.
Мова учнів має бути виразною, що досягається, зокрема, багатством словника, різноманітністю граматичних форм і конструкцій. Будь-який текст, що звучить у класі (і цілі уривки, і окремі речення), повинен бути прочитаний виразно.
Для мовної культури учнів важливі й такі уміння, як слухання та розуміння мови вчителя і товариша, уважне вислуховування інших, уміння ставити запитання, брати участь в обговоренні проблем і т. д.
II. Робота педагогічного колективу над здійсненням єдиних вимог до усного і писемного мовлення учнів
Виховання мовної культури школярів може успішно здійснюватися тільки завдяки цілеспрямованим і кваліфікованим діям усього педагогічного колективу.
З цією метою рекомендується:
1. Кожному вчителеві при підготовці до уроку старанно продумувати хід викладу матеріалу, правильність і точність усіх формулювань; грамотно і чітко оформляти всі види записів (на класній дошці, у шкільному журналі, в щоденниках учнів, у робочих планах і т. ін.).
Не допускати в своєму мовленні неправильно побудованих речень і зворотів, порушення норм вимови, недбалості у виборі слів і неточностей у формулюваннях визначень.
2. Учителям-предметникам:
Більше уваги приділяти формуванню в учнів умінь аналізувати, порівнювати, зіставляти вивчений матеріал, аргументувати відповідь, робити висновки й узагальнення.
На уроках проводити змістовну роботу, спрямовану на повноцінне сприймання учнями навчального тексту і слова вчителя, які є не лише основними джерелами навчальної інформації, а й зразками правильно оформленого мовлення. Під час цієї роботи доцільно пропонувати учням такі завдання, як: сформулювати тему і основну думку повідомлення вчителя, скласти план.
Ширше використовувати читання вголос як один з важливих прийомів формування культури усного мовлення учнів, як засіб емоційного і логічного осмислення тексту.
Наполегливо вчити школярів працювати з книгою, користуватися різноманітною довідковою літературою з предмета, каталогом і картотекою, добирати літературу з відповідної теми, правильно оформляти результати самостійної роботи, складати тези, конспекти, бібліографічні списки тощо.
Систематично проводити роботу над збагаченням словникового запасу учнів, ознайомлювати їх з термінологією предмета, який вивчається. Під час пояснення такі слова вимовляти чітко, записувати на дошці і в зошитах, постійно перевіряти засвоєння їх значення і правильне вживання в мовленні. Використовувати таблиці з важкими для написання і вимови словами, які стосуються даної навчальної дисципліни. Зміст таких таблиць поновлювати в міру необхідності.
Стежити за грамотністю, культурою записів у зошитах.
3. Члени педагогічного колективу повинні:
домагатися підвищення культури усного мовлення учнів, боротися з уживанням жаргонних, вульгарних, а також діалектних слів і висловів як на уроці, так і в позаурочний час;
ширше використовувати різноманітні форми позакласної роботи (олімпіади, конкурси, факультативні і гурткові заняття, диспути, збори і т. п.) для удосконалення мовної культури учнів;
ретельно перевіряти грамотність плакатів, стінних газет, оголошень, а також шкільної документації;
плануючи загальношкільні заходи і роботу класного керівника, передбачати бесіди з батьками про виконання єдиних вимог до мовлення учнів у школі і вдома.
Про письмові роботи учнів загальноосвітніх шкіл
Організація і контроль за всіма видами письмових робіт здійснюється на основі єдиних вимог до усного і писемного мовлення учнів.
1. Види письмових робіт учнів
1.1. Основними видами класних і домашніх письмових робіт учнів є навчальні роботи, до яких належать:
§ вправи з української, російської та іноземних мов, математики, фізики, хімії;
§ конспекти першоджерел, реферати з історії, суспільствознавства, літератури у класах, плани і конспекти лекцій учителів з різних предметів на уроках у старших класах, плани статей та інших матеріалів;
§ твори і письмові завдання з української, російської мов і літератур;
§ складання аналітичних і узагальнюючих таблиць, схем і т. ін. (без копіювання готових таблиць і схем підручників);
§ записи спостережень за природою, що здійснюються в процесі вивчення природознавства у класі, біології, географії;
§ різні види робочих записів і зарисовок у ході і результатах лабораторних (практичних) робіт з природознавства, біології, географії, математики, фізики, хімії, трудового навчання у класах (без копіювання в зошиті відповідних малюнків, схем з підручника).
1.2. З української, російської, іноземних мов, літератур, математики, фізики і хімії проводяться підсумкові письмові контрольні роботи. Поточні контрольні роботи мають на меті перевірку засвоєння програмового матеріалу, який вивчається і перевіряється; їх зміст і частота визначаються вчителем з урахуванням специфіки предмета, ступеня складності матеріалу, що вивчається, а також особливостей учнів кожного класу. Для проведення тематичних контрольних робіт учитель може відводити увесь урок або тільки частину його.
Підсумкові контрольні роботи проводяться:
в кінці навчальної чверті, півріччя;
Час проведення підсумкових контрольних робіт з метою попередження перевантаження учнів визначається загальношкільним графіком, складеним керівниками шкіл у погодженні з учителями. В один ро6очий день, слід давати в класі тільки одну підсумкову контрольну роботу, а протягом тижня — не більше двох. При плануванні контрольних робіт у кожному класі необхідно передбачити рівномірний їх розподіл протягом усієї чверті, не
допускаючи нагромадження письмових контрольних робіт до кінця чверті, півріччя. Не рекомендується проводити контрольні роботи в перший день чверті, в перший день після свята, в понеділок.
2. Кількість і призначення учнівських зошитів
2.1. Для виконання всіх видів навчальних робіт учні повинні мати таку кількість зошитів:
з української, російської мов — по 3 зошити, у тому числі один зошит для робіт з розвитку зв'язного мовлення (творчих робіт та переказів);
з літератур — 1 зошит;
з математики — у 4-5 класах — по 2 зошити, у 6-8 класах — по 3 зошити (2 з алгебри і 1 з геометрії), у 9-11 класах — 2 зошити, з них 1 з алгебри і початків аналізу і 1 — з геометрії;
з іноземних мов — по 2 зошити у 5-9 класах і 1— у 10-11 класах, по 1-му зошиту-словнику для запису іноземних слів у 5-10 класах;
з фізики і хімії — 2 зошити, один — для виконання класних і домашніх навчальних робіт, розв'язування задач, другий — для оформлення лабораторних, практичних, експериментальних робіт, робіт практикуму (він зберігається у кабінеті протягом року);
з біології, географії, природознавства, історії, суспільствознавства, астрономії, факультативів, трудового навчання і ЗВ – по 1 зошиту;
з образотворчого мистецтва – 1 зошит, альбом.
з музики – 1 нотний зошит.
2.2 Для контрольних робіт з української, російської мов, літератур, математики, фізики, хімії виділяються спеціальні зошити, які протягом усього навчального року зберігаються в школі. У зошитах з української, російської мов і літератур записуються види робіт і рядком нижче — їх назва.
Диктант Переказ
Золота осінь Тарасові стежки
Те саме стосується короткочасних робіт, які виконуються в зошитах для класних і домашніх робіт.
3. Порядок ведення зошитів учнями
Усі записи в зошитах учні повинні проводити з дотриманням таких вимог:
3.1 Писати акуратним, розбірливим почерком.
3.2 Однаково виконувати написи на обкладинці зошита: вказувати, для чого призначається зошит (для робіт з української мови, для контрольних робіт з української мови і літератури, для лабораторних робіт з фізики і т. п.), клас, номер і назву школи, місце знаходження школи, прізвище, ім'я учня.
3.3 Зошити учнів 4-11 класів рекомендується підписувати за таким зразком:
Зошит Зошит
для робіт з української мови для контрольних робіт
(математики) з української мови і літератури
учня 4А класу учениці 6Б класу
Будищенської загальноосвітньої Будищенської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів школи І-ІІІ ступенів
Іваненка Петра Петрусенко Оксани
Зошити з іноземної мови підписуються мовою, що вивчається, наприклад:
English Deutsch Francais Espanol
Galina Sedova Olga Karpowa Helene Popova Galina Popova
Form 5-А Klasse 5-B Classe 5-D Grado 5-Е
School 167 Schule 167 Ecole 167 Escuela 167
3.3 Залишати поля із зовнішнього боку.
3.4 При виконанні письмової роботи в 5-9 класах потрібно писати дату і назву місяця словами, наприклад, п'яте лютого, десяте травня, у 10-11 класах — цифрами на полях.
У зошитах з іноземної мови записується словами назва дня тижня, число і місяць. Наприклад
:
Wendesday, the tenth of December; Donnerstag, den zehn-ten Dezember; Jeudi, le dix septembre; Primero de septiembre, jueves.3.5. В окремому рядку вказати класна чи домашня робота, назву теми уроку, вид роботи (диктант, переказ, твір, вправа, задача тощо), назву зв'язного тексту. Наприклад:
Десяте вересня.
Класна робота.
Вправа 126 (задача 202).
3.6. Дотримуватись абзаців.
Між датою і заголовком, назвою виду роботи і заголовком, а також між заголовком і текстом у зошитах з української, російської і іноземної мов рядок не пропускати. У зошитах з математики у всіх цих випадках пропускати тільки 1 клітинку.
Між заключним рядком тексту однієї письмової роботи і датою або заголовком (назвою виду) наступної роботи у зошитах з української, російської і іноземної мов пропустити 2 лінійки, а у зошитах з математики — 4 клітинки (для відокремлення однієї роботи від іншої і для виставлення оцінки за роботу).
3.7. Акуратно виконувати підкреслювання, креслення, умовні позначення олівцем або ручкою, в разі необхідності — із застосуванням лінійки або циркуля.
3.8. Виправляти помилки так: неправильно написану літеру або пунктуаційний знак закреслювати косою лінією;
частину слова, речення — тонкою горизонтальною лінією;
замість закресленого надписувати потрібні літери, слова, речення; не брати неправильні написання в дужки.
4. Порядок перевірки письмових робіт учителями
4.1. Зошити учнів, у яких виконуються навчальні класні і домашні роботи, перевіряються:
з української, російської мов і математики у 5 класі після кожного уроку в усіх учнів; у 6-9 класах — після кожного уроку тільки в слабких учнів, у решти — не всі роботи, а лише найбільш значущі за своєю важливістю, але з таким розрахунком, щоб раз на тиждень зошити всіх учнів перевірялись (з геометрії у 6-8 класах один раз на два тижні);
у 10-11 класах з математики — після кожного уроку у слабких учнів, а у решти перевіряються не всі роботи, а найбільш значущі за своєю важливістю, але з таким розрахунком, щоб 2 рази на місяць учителем перевірялись зошити всіх учнів;
учителі не обмежуються лише власною перевіркою виконання учнівських робіт, але й використовують самоперевірку, взаємоперевірку, привчаючи таким чином школярів, критично ставитись до власних помилок і помилок своїх товаришів;
з іноземних мов у 5-6 класах — після кожного уроку;
у 7-10 класах — після кожного уроку тільки у слабких учнів, а у сильних — не всі роботи, а лише найбільш значущі за своєю важливістю, але з таким розрахунком, щоб раз у два тижні перевірялись зошити учнів 6—8 класів і не рідше одного разу за навчальну чверть — зошити учнів 9-10 класів, а зошити-словники — не рідше одного разу на місяць;
з літератури у 5-9 класах — не рідше 2-х разів на місяць; у 10-11 класах — не рідше одного разу на місяць;
з історії, суспільствознавства, географії, біології, фізики, хімії, трудового навчання і початкової військової підготовки, астрономії — вибірково, однак кожний зошит повинен перевірятись не рідше 1-2 рази за навчальну чверть.
4.2 Перекази і твори з української, російської мов і літератур, а також усі види контрольних робіт з предметів перевіряються у всіх учнів.
4.3 Перевірка контрольних робіт учителями здійснюється в такі строки:
контрольні диктанти і контрольні роботи з математики у 5-9 класах перевіряються і повертаються учням до наступного уроку;
перекази і твори у 5-9 класах перевіряються і повертаються учням не пізніше як через тиждень;
твори у 10-11 класах перевіряються не більше 10 днів;
контрольні роботи з математики у 10-11 класах, фізики, хімії і іноземної мови у 5-11 класах перевіряються, як правило, до наступного уроку, а при значній кількості робіт (більше 70) — через один-два уроки.
4.4. У роботах, які перевіряються, вчитель робить помітки і виправляє допущені помилки, керуючись таким принципом:
при перевірці зошитів та контрольних робіт учнів 5-11 класів з української, російської мов помилки на вивчені правила вчитель тільки підкреслює і відмічає на_полях, а виправляє їх сам учень, помилки на правила, які не вивчались, виправляє учитель; на полях зошита вчитель позначає орфографічні (І), пунктуаційні (V) помилки;
при перевірці переказів і творів у 5-11 класах (як контрольних, так і навчальних) позначаються (а в необхідних випадках і виправляються) не тільки орфографічні і пунктуаційні, але і мовні помилки та недоліки у змісті;
недоліки щодо змісту та мовні помилки підкреслюються хвилястою лінією, орфографічні та пунктуаційні помилки — прямою; на полях зошита вчитель позначає недоліки у змісті знаком 3, мовні помилки — знаком М; для конкретнішого виділення недоліків у змісті можна використовувати додаткові позначення: фактичні помилки— знаком Ф, логічні — знаком Л;
підкреслення і виправлення помилок проводиться вчителем тільки червоною пастою (червоним чорнилом, червоним олівцем);
перевіривши диктант, переказ або твір, учитель підраховує і записує кількість помилок, у диктантах через дріб вказується кількість орфографічних (чисельник) і пунктуаційних (знаменник) помилок. У переказах і творах вказується кількість мовних, орфографічних і пунктуаційних помилок;
після підрахунку помилок у встановленому порядку виставляється оцінка роботи (диктант: 1/0 —«5», твір і переказ: 0 — «5»; 0—1—0—«5»; у творі на літературну тему оцінка за зміст вважається оцінкою за літературу);
з іноземної мови у 5-11 класах помилку, допущену учнем, виправляє вчитель.
За ведення зошитів з української, російської мов і літератури оцінка виставляється в класний журнал кожного місяця.
4.5. Усі контрольні роботи обов'язково оцінюються вчителем із занесенням оцінок до класного журналу.
Самостійні навчальні письмові роботи також оцінюються. Оцінки в журнал за ці роботи можуть бути виставлені на розсуд учителя.
З іноземних мов у 5-6 класах оцінюються всі робота, в журнал виставляються оцінки за найбільш значущі. У 7-11 класах оцінюються всі роботи, що перевіряються, в тому числі і роботи в зошитах-словниках, у журналах виставляються оцінки за найбільш значущі.
З решти предметів усі роботи, що перевіряються, на розсуд учителя оцінюються, оцінки можуть бути виставлені у журнал.
Допущені мовні, орфографічні і пунктуаційні помилки слід ураховувати при виставленні оцінок з будь-якого предмета.
При оцінці письмових робіт учнів учителі керуються відповідними нормами оцінки знань, умінь і навичок школярів.
4.6. Після перевірки письмових робіт учням дається завдання виправити помилки або виконати вправи, які попереджають повторення аналогічних помилок.
Робота над попередженням помилок здійснюється у тих же зошитах, у яких виконувались відповідні письмові роботи. |
Немає коментарів:
Дописати коментар